Fără
îndoială că parabola fiului risipitor este una dintre cele mai frumoase
moşteniri literare pe care ni le-au lăsat evangheliile. E cunoscută şi
îndrăgită de toţi oamenii. Copiii o ascultă şi o pun în scenă; adulţii îşi examinează
credinţa în oglinda ei și concepția despre Dumnezeu. Vrem să știm cum este Dumnezeu,
privim la figura Tatălui și descoperim bunătate şi milostivire; vrem să ştim cum
suntem noi, ne uităm cu atenţie la cei doi fii, la comportamentul lor, şi ne
întrebăm care dintre atitudini ne dezvăluie propriul profil moral.
În
ţesătura povestirii, fiecare personaj ocupă succesiv poziţia centrală. Pe care
dintre cei trei cade centrul de greutate şi ce mesaj vrea să ne transmită
parabola? Firul epic se deschide cu pretenţia fiului mai tânăr de a primi
partea de avere. Aventura lui începe cu acest act şi se îndreaptă într-o
direcţie din ce în ce mai degradantă. El ajunge în ultimul hal de sărăcie
interioară şi exterioară şi concurează cu porcii pentru obţinerea hranei. Pe
acest fond de lipsă, intră în sine şi
îşi recunoaşte rătăcirea şi păcatul. Conştiinţa nu-l lasă să ceară mai mult de
la tatăl său decât condiţia servitorului. Însă atitudinea tatălui dă peste cap
toate aşteptările lui. Și pe ale noastre! Acesta îl vede și este sfâșiat de milă.
Verbul folosit în text face referinţă la senzaţia pe care o simte în măruntaiele sale un om la vederea durerii. Înfăţişarea exterioară a fiului i-a inundat sufletul de compătimire; revederea lui
l-a copleşit în acelaşi timp de bucurie. Poruncile grabnice date servitorilor dau de înţeles că
tatăl îşi doreşte repede doar un lucru: reabilitarea fiului şi pornirea sărbătorii. Verbele curg cu repeziciune. Toată atmosfera capată o turnură fundamentală. Bucuria lui nu are graniţe, căci copilul
lui era mort şi a înviat, era pierdut şi a fost regăsit!
Avalanşa
de sărbătoare nu-l găseşte pe fiul cel mare acasă. Întors de la câmp, solicită
explicaţii pentru ceea ce aude de la distanţă. Sărbătoarea în sine şi mai ales
motivul declanşării ei îl contrariază şi îl enervează. Atâta veselie pentru un
rebel de frate! Chiar el să fie prilejul pentru care se sacrifică viţelul cel îngrăşat? Pe ce se bazează felul de gândire al tatălui? Pe judecata omenească, sub nici o formă. El iese şi caută prin cuvinte pline de afecţiune (copilul meu!) să-l convingă să intre în bucuria sa. Parabola „se termină
deschisă”! A mai intrat fiul?
Nu
purtarea fiului cel mare trezește în noi uimirea, nici evoluţia fiului cel mic, cu toată
drama căderii și ridicării lui, ci tatăl cu milostivirea lui nemărginită şi neobişnuită. Isus
lasă să se subînțeleagă un adevăr: așa este Tatăl meu, oricât de uimiți v-aţi
arăta cei în pielea fiului mic și oricât de contrariați v-aţi arăta cei în
situația celui mai mare! Pe toți vă vrea în bucuria lui și pentru asta este
dispus să risipească milostivire. Oricâtă aţi avea nevoie!
Mesajul universal al parabolei in maiestria lui Luca este minunat si mereu fascinant. Imi place sa-l recitesc in intregimea capitolului 15 pentru ca e partea care da valoare regasirii si te face sa traiesti momentul de a fi impreuna.
RăspundețiȘtergereCiobanul isi gaseste oaia pierduta- care nu stie de ce s-a pierdut, femeia isi gaseste moneda-pierdere pasiv indusa, iar tatal isi regaseste fiul care a ales sa se piarda.
Cat e de bine sa stii ca esti primit cu entuziasm si milostivire!
E ca un impuls pentru "a ne veni in fire" si pentru a face pasul catre regasire.
O seara frumoasa!
Ideea de a citi capitolul 15 in intregime este inteleapta. De fapt laitmotivul este unul: pierderea si bucuria regasirii. Exista un crescendo in cele trei parabole. Omul este singurul obiect subiect care alege sa se piarda, insa libertatea lui il conduce (pasiv, activ)din nou la caminul tatalui. Venirea in fire este debutul interior al oricarei adevarate convertiri. Iar in firea omului este sa staruie in comuniunea lui Dumnezeu si nu sa rataceasca in afara casei lui. O seara pasnica sa avem!
Ștergere