Schimbarea la Faţă
-mijloace şi scop-
Cât de uman se prezenta Isus în evanghelia duminicii precedente şi cât de expresiv era înfăţişată lupta pe care el, la fel ca şi noi, o are de susţinut împotriva forţei adverse! Cadrul acţiunii (sau al interacţiunii) era pustiul, interlocutorii: Isus şi diavolul. Astăzi, scena evangheliei este complet schimbată. Ni se pune în faţă o secvenţă a cerului. Pe cât de mult a ieşit în evidenţă omenitatea lui Isus în ipostaza ispitirii lui, pe atât de mult străluceşte astăzi divinitatea sa în transfigurarea de pe munte. Pentru timpul Postului Mare, episodul ispitirii lui Isus era binevenit parcursului nostru spiritual, inducând în noi ideea de luptă perseverentă cu ispita. Apoi, referinţele lui Isus la Scriptură, drept contraargumente la solicitările demonului, erau indicaţie clară că acest timp este oportun pentru deschiderea bibliei şi pentru găsirea în paginile ei a multor surse de rezistenţă şi reabilitare. Un Isus ispitit ne dădea sentimentul fortificator al solidarităţii lui Dumnezeu cu noi, care ne vrea învingători.
Ce ar vrea să ne înveţe evenimentul Schimbării la Faţă? Unde să plasăm cuvintele şi trăirile personajelor descrise de evanghelistul Luca şi în care din ele să ne regăsim? Strălucirea lui Isus, conversaţia cu cei doi giganţi ai Vechiului Testament, năucirea lui Petru, toate au loc pe munte, la înălţime, departe de vacarmul şi impuritatea din vale. Lumea întreagă însă, oamenii cu neajunsurile şi păcatele lor nu stau pe munte. De aceea, transgresarea privirii, aruncarea ei dincolo de tot ceea ce o ţine încorsetată în urzeala (sucită) a acestei lumi, proiectarea vederii în gloria cerească, este pentru mulţi oameni un exerciţiu foarte dificil, aproape imposibil. Saltul de la o duminică la alta este mare, contrastul puternic, emisferele complet diferite. Noi trebuie să ne muncim, să ne încordăm voinţa, să reprimăm impulsuri, să sufocăm patimi, să pătrundem în zone obscure, în timp ce ni se vorbeşte despre lumină, strălucire, cer. Revenind la ispitirea lui Isus, ne dăm seama că acolo avem descrisă o metodă de lucru, dar nu o finalitate, nu un scop. Ispita trebuie reprimată, recurgând la abstinenţă, la scriptură, la formare interioară. Însă toate acestea pentru ce? De ce să lupţi? De ce să nu cedezi? Metoda de muncă spirituală este importantă, dar ea nu relevă motivaţia. Evanghelia de astăzi vine să ne afişeze finalitatea muncii, a trudei, a exerciţiului susţinut şi perseverent, iar aceasta este cerul.
Schimbarea la faţă a lui Isus este, din punct de vedere pedagogic, publicarea unui rezultat înainte de consumarea prestaţiei fizice şi spirituale pentru obţinerea lui. Ea este evenimentul lui Isus pentru noi, pentru stimularea noastră. Degeaba avem toate mijloacele, dacă ne lipseşte motivaţia. Cât de greu acceptă un om să întreprindă anumite acţiuni atunci când îi este ascunsă sau când îi lipseşte finalitatea! În schimb, dacă scopul este clar, inventivitatea omului pare să nu aibă limite pentru atingerea lui. Sunt astăzi mulţi oameni indispuşi să privească finalitatea. Mijloacele în acest caz (abstinenţa, postul, virtuţile, rezistenţa împotriva răului) sunt tot mai sărace în sens şi în rost. De ce să ne luptăm, din moment ce nu ştim pentru ce? Transfigurarea lui Isus este dezvăluirea sensului final, pentru care merită tot efortul timpului pe care îl trăim. Nu avem ispita să rămânem la expresiva omenitate a lui Isus din duminica trecută, ci facem marea trecere spre divinitatea lui din duminica aceasta. Nu ne mulţumim să posedăm mijloacele de luptă, ci vrem să cunoaştem scopul pentru care luptăm. Citeam undeva că pe unii îi doare la mijloc, în timp ce pe alţii la scop. Mutatis mudandis, să acceptăm să ne doară în această viaţa atunci când e vorba de mijloace (suferinţă, sudoare, decepţii, căderi şi ridicări, tot ce înseamnă Golgota) ca să ne bucurăm de scopul pentru care vrea Dumnezeu să ne trăim viaţa pe acest pământ, adică strălucirea cerească.
Din nou pe virtual după ce, timp de şase zile, mi-am ''alintat'' inima cu prezenţa cuvântului în direct... Despre Lumina Taborului, despre bucuria fiecăruia dintre noi când vedem o ''faţă transfigurată'', o faţă ce-L ''găzduieşte'' pe CRISTOS, voi vorbi, voi scrie până când DOMNUL îmi va spune ''gata, ajunge, hai să te odihneşti un pic''... DA, sunteţi ''un alter CRISTUS'', sunteţi ''purtătorul de CUVÂNT'' (în română, germană şi alte limbi)al CELUI TRANSFIGURAT PE TABOR... Spre EL să ne-ndreptăm toţi cu toată încrederea şi credinţa... Lăudat să fie ISUS CRISTOS!...
RăspundețiȘtergereSa dea Domnul sa fiu purtator de cuvant cu roada sufleteasca si sa mai dea sa se reflecte in cuvintele scrise pe acest blog ceva din lumina divina manifestata pe muntele Tabor! Va salut si intaresc cu un raspuns hotarat ultimele cuvinte ale mesajului dumneavoastra: IN VECII VECILOR. AMIN.
ȘtergereBine ati re-venit parinte ...fara reflectiile dvs s-au fara cuvintele de incurajare ,noi cei ,,mai mici 'nu putem sta linistiti ,cand nu scrieti ne intrebam unde a-ti disparut...DUMNEZEU SA VA AJUTE MEREU !!! O saptamana binecuvantata cu mult soare si pace sufleteasca ,va doresc ....PACE SI BINE ,salutul franciscan !!!!...:)
RăspundețiȘtergereBine v-am regasit! Am lipsit pentru ca am fost acasa si am avut o saptamana binecuvantata cu atatia oameni dragi, aivea aproape de mine! Insa nu las in uitare blogul si, atat cat imi permite mintea si imi ingaduie Intelepciunea divina, voi mai scrie! Pace si bine va doresc si eu si zile de Post marcate de bunatate sufleteasca! Cu bucurie!
ȘtergereAs dori sa aduc in discutie un alt aspect al acestei Evanghelii, care, in contextul acestei meditatii poate parea oarecum in afara tiparului trasat deja de parintele Cristian. Am citit saptamana trecuta varianta in germana a acestui fragment si se precizeaza ca apostolii au adormit ( si nu ca erau ingreuiati de somn asa cum stim din Biblia in limba romana). Acest detaliu m-a dus cu mintea la gradina Maslinilor si la Vinerea Mare, cand Isus cere "sprijinul" celor mai apropiati ai sai, cerandu-le sa se roage impreuna. Insa apostolii adorm....doua situatii in care ucenicii cad prada somnului, exact atunci cand ar fi trebuit sa vegheze cel mai mult! M-am intrebat daca erau delasatori sau nestatornici, dar vreau sa cred ca ideea sugerata de aceasta stare de amortire a apostolilor e tocmai neputinta omului de a razbate singur si importanta incredintarii in Tatal. Doar prin El si cu El putem atinge acest scop, numit pace, armonie, cer.
RăspundețiȘtergereSe intampla des ca momentele de har ale vietii noastre sa ni le captusim in toropeala si somn. Sa fie neadecvarea noastra pamanteasca la irumperea divinului in viata noastra? Cei trei s-au trezit din somn si s-au trezit si cu o stare de bine. Sa ne binecuvanteze si pe noi Dumnezeu cu stari similare, ca sa nu credem ca valea in care traim e toata de lacrimi. Post plin de liniste iti doresc in Haus der Stille! Cu bucurie!
Ștergere