1 februarie
Meditează
Prima minune a lui Isus relatată de evanghelistul Marcu este o
exorcizare. Înainte de a ajunge la descrierea ei, el vrea să arate oricărui
cititor al evangheliei sale o caracteristică esenţială a lui Isus: autoritatea
sa. Nu era o autoritate învăţată de la cineva sau delegată de cineva. Era
autoritatea celui pe care el îl prezintă în primul verset al operei sale, folosind
cuvinte mari: „Începutul Evangheliei lui Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu”. El vrea să ne spună că una din misiunile pentru
care Isus a venit în lume este nimicirea forţelor Răului. În acest episod,
Mântuitorul este într-o confruntare publică, directă cu duhul necurat. E
interesant că acesta era chiar în sinagogă, locul unde se citeşte din
Scriptură. Ce căuta chiar acolo, asta nu mai ştim! Din vociferarea lui se
deduce că Isus îl deranjează. Mai mult, în prezenţa lui, el e nevoit să-şi
anunţe cu glas tare propria distrugere şi a celor din specia lui. Cât îl
priveşte pe Isus, el nu este dispus să-i vorbească. Măcar că duhul îi dezvăluia
lucruri adevărate! Isus era realmente Sfântul lui Dumnezeu, venit între oameni
să anihileze răutatea diavolului.
Atitudinea lui Isus are pentru noi o valoare
paradigmatică, exemplară: cu diavolul nu stăm la discuţii, chiar şi atunci când
şoaptele lui compilează adevăruri, fiindcă finalul este întotdeauna ostil nouă. Din evanghelie învăţăm acest lucru. Din partea multor
curente de gândire moderniste, altceva. Să vorbeşti despre diavol în unele
medii mai ales occidentale, înseamnă să vrei cu bună ştiinţă să fii pentru unii
ascultători ridicol. Discursul despre el adoptă genul poveştilor de care copiii
– hipersensibilii copii – trebuie neapărat protejaţi. Reprezentările lui
medievale ilustrează o mentalitate de mult apusă. Credinţa în existenţa lui nu
cadrează cu faptul de a fi în pas cu contemporaneitatea.
Se ridică nişte întrebări inevitabile: cine i-a vorbit
lui Isus în evanghelie, în acest pasaj şi în altele? De ce se scrie şi astăzi
despre exorcism? Manifestările violente ale celor posedaţi, limbile străine în
care încep brusc să vorbească sunt reductibile la nişte nevroze acute sau
tulburări psihice, aşa cum ne lămuresc doctorii necredincioşi? Oare nu se
iluzionează oamenii cu faptul că „atotştiutoarea” ştiinţă le lămureşte pe
toate? De la Isus învăţăm altceva! Pe el ni-l dorim lângă noi în orice ispită
ştiind bine cât de fragili şi vulnerabili suntem.
Reţine
Nici o autoritate umană nu trebuie plasată
deasupra autorităţii lui Dumnezeu. Altfel, riscă să degenereze în stăpânire
diabolică.
(textul este cel din broşura "De la răsărit până la apus")
Pr.
Cristian Diac
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu