
Saduceii pun în faţa lui Isus un caz, pe cât de trist pentru viaţa aceasta, pe atât de ridicol pentru cealaltă. Şapte bărbaţi au fericirea - sau nefericirea - de a îndeplini o reglementare legislativă fixată de Moise. Ei trebuie să-i "ridice urmaş" primului-născut dintre ei, luând-o, vrând-nevrând, pe femeia acestuia de soţie. Greu de înţeles pentru noi! Mor toţi, fără ca să fie pomeneală de urmaş. Măcar de unul! Singurul scop invocat de Moise pentru luarea în căsătorie a femeii fratelui mai mare era descendenţa. În povestirea saduceilor, scopul acesta se evaporă pe nesimţite, iar accentul problemei se deplasează de la copii la soţi. Nedumerirea cu care se trezesc aceşti "cu totul muritori" e aceea a stabilirii bărbatului căruia să-i aparţină femeia. Nu în viaţa aceasta, ci în cea viitoare! Pentru saducei lucrurile nu pot să persiste prea mult în nedumerire: pe cât e de imposibil să stabileşti care este bărbatul femeii şi de ridicol totodată numai să-ţi imaginezi harababura care rezultă de aici, pe atât de imposibil este să admiţi o viaţă de după moarte. Mesajul lor către Isus e clar: ceea ce susţii tu, este prea ridicol şi imposibil ca să fie adevărat! Să nu fi fost căsătoria pe pământ, nu erau saduceii atât de refractari la gândul propriei nemuriri. Atâta pierdere să fie!
În esenţă, problema pusă de ei, e una care nu s-a terminat odată cu ieşirea lor din istorie. Partizani de-ai saduceilor întâlnim şi astăzi, iar teza lor de gândire este următoarea: nu pot să cred ceea ce nu înţeleg. Nu există decât ceea ce eu pot să-mi explic cu ajutorul minţii. Să fie adevărat acest gând, ar trebui să existe mult prea puţine din toate câte există! În cele din urmă, e numai treaba lor.
Un lucru e clar şi pentru noi, cei care credem în viaţa de dincolo de moarte: învierea nu se poate explica raţional! Ea nu se pretează unei demonstraţii în urma căreia să nu poţi decât să capitulezi cu toate îndoielile existenţiale care te-au bântuit până atunci. Ea rămâne pentru noi un important articol de credinţă. Eu cred în învierea morţilor, cred că Isus a înviat, nu pentru că cineva mi-a demonstrat, ci, dimpotrivă, pentru că nimeni nu mi-a putut demonstra contrariul şi, cel mai important, pentru că aşa citesc în evanghelie, în care găsesc cuvintele vieţii veşnice. Pentru că aşa mi-a spus El despre El. Şi mai cred că viaţa veşnică e în aşa fel concepută de Dumnezeu pentru noi, încât să nu-i fie imposibil - măcar lui, dacă unora dintre noi le este - să soluţioneze "insurmontabila" problema a legăturilor matrimoniale, ca să ne fie tuturor bine. Dar aşa bine cum nu ne-ar putea fi nicicând pe acest pământ, cu sau fără căsătorie!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu