duminică, 8 decembrie 2013

A doua lumânare arde...



lumânarea Betleemului



     În fiecare biserică romano-catolică arde începând de astăzi sau de aseară a doua lumânare. Este lumânarea Betleemului. Îmi vin în minte cuvintele profetului Miheia, cele mai reprezentative în tot Vechiul Testament, cu privire la importanţa acestui ţinut din Israel: "Tu, Beteleem, Efrata, eşti mic ca să fii printre locurile lui Iuda; din tine va iesi, pentru mine, cel care va fi stăpânitor în Israel (Miheia 5,1). Betleemul nici astăzi nu este mare, însă notorietatea lui este maximă. Şi asta pentru că acolo a venit pe lume un Prunc, care prin naşterea lui fixa centrul timpului şi al istoriei, nucleul întregii revelaţii dumnezeieşti.
     A doua lumânare mă cheamă să mă îndrept cu gândul spre această localitate şi, într-o aventură imaginară (metodă ignaţiană), să mă plimb pe străzile acelui Betleem care ar fi putut să fie atunci când Iosif şi Maria au păşit în interiorul lui. Ba chiar să-i urmăresc cu drag pe aceşti doi călători care încearcă să-şi diminueze dezorientarea prin întrebările pe care le pun trecătorilor pentru a obţine indicaţii cu privire la un loc de cazare. Vizitarea peşterilor în care au stat păstorii, precum şi a bazilicii Naşterii Domnului mă ajută pe mine mult în acest demers al meu imaginar. Simplitatea cadrului, lipsa însemnătăţii Betleemului ridică întrebări cu privire la felul de a fi al lui Dumnezeu, în istoria omenirii şi a fiecăruia în parte. Preferinţa lui pentru o localitate atât de neînsemnată, pentru un cadrul natal atât de simplu trebuie să spună ceva şi vieţii mele. Trebuie să vorbescă felului meu de a face achiziţii vestimentare sau de obiecte de a căror reală necesitate aş putea, sincer cu mine însumi fiind, să mă îndoiesc; felului meu de a mă lega de unele lucruri în mod exagerat, trădând prin asta o carenţă de libertate interioară; atitudinii mele preferenţiale pentru ceea ce este frumos decorat, modern, scump şi, în revers, dezgustului meu pentru mirosul de sărăcăcios, de vechi, de rudimentar, de fad. Lumânarea Betleemului aş vrea să mă înveţe unde să-l localizez pe Dumnezeu şi să apreciez felul lui de a-şi face locuinţa între noi.     
 

 

4 comentarii:

  1. Laudat sa fie Isus si Maria! Pentru cel care a avut marea bucurie si darul de a se plimba pe strazile Betleemului ... as putea sa spun ca ii este mai usor sa-si imagineze aceasta scena a cautarii unui loc pentru sfanta Familie. Insa plimbarea nu e nici pe departe imposibila pentru cei care doar cu mintea si inima s-ar afla in aceasta saptamana acolo.... Asta imi doresc si eu. Gandurile mele sa nu vagabondeze pe strazi straine, cuvintele mele sa nu bata campii, privirea sa nu caute doar, ci sa se lase interpelata, inima sa fie dispobila si deschisa nu doar pentru cunoscuti, prieteni, dar mai ales si pentru cei care pentru prima data ii intalnesc.Arde a doua lumanare ...fie ca lumina din sufletul nostru sa creasca impreuna! O zi frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E adevarat. Fiind acolo, poti sa-ti desfasori altfel imaginatia. Insa este si un alt exercitiu recerut: cel al imaginarii Betleemului de atunci, cu totul diferit de cel de astazi. Da, cum spuneti, putem sa mergem pe strada si sa urmarim indeaproape in spirit, timpul de dinaintea nasterii lui Isus..Va doresc sarbatori fericire cu prilejul nasterii lui Isus!

      Ștergere
  2. O colinda spune asa: Crestinilor, noi astazi un praznic mare avem/Ca sa-l putem cunoaste veniti la Viflaim! Crestinilor, noi astazi /Degraba s-alergam, /Spre-a noastra mantuire /Veniti la Viflaim!
    Ma intreb: sa fie vreun pamantean care sa nu-si fi dorit macar din curiozitate daca nu indemnat de credinta sa ajunga sa colinde imaginar sau la pas domol strazile din Betleem?! Sa nu ezitam... mai e timp!
    Sa ne imbucuram sufletul .... e vremea colindelor!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. As restrange: sa fie vreun crestin. Cred ca orice crestin si-a dorit. Pentru unii ganduri duse in implinire, pentru altii inecate in dorinta..E vremea colindelor. Atunci trebuie sa canti! Bucurie!

      Ștergere