miercuri, 12 decembrie 2012

12.12.2012 Anno Domini




Configurația timpului




 Timpul nostru, măsurat în ani, săptămâni şi zile (mă opresc la zile!)  înregistrează astăzi o combinaţie numerică interesantă: 12.12.2012. Nu scriu despre asta dintr-un interes pasional legat de date sau numere. Nu stau să calculez cu minuţiozitate diferitele segmente de timp şi nici nu-mi organizez acţiunile sau evenimentele semnificative în funcţie de înfăţişarea datelor sau coordonatelor temporale. Însă îmi dau seama că evenimentele vieţii, etapele importante ale existenţei nu pot să facă abstraţie de timp şi, implicit, de numerotarea lui. Avem fiecare o zi de naştere care e ca o ştampilă numerică asupra unui punct precis din axa timpului, un punct care marchează începutul existenţei noastre, înaintea căruia putem să luăm în calcul tot ce vrem, însă nu şi pe noi înşine; avem diferite evenimente marcante pe care ni le notăm în memorie, folosindu-ne de numere; sărbătorim tot felul de aniversări, jubilee pentru că am marcat nişte momente şi vrem ca amintirea lor să rămână şi să fie sărbătorită cu regularitate (indicată de numere) în timp.
    Astăzi e ziua 12 a lunii a 12-a din anul 2012. Mă gândeam cum le-a fost oamenilor care au trăit data de 12 a 12-a a anului 1212. În marea lor majoritate (exprimarea îşi găseşte justificarea pentru cei care admit că e foarte posibil şi chiar frecvent să existe şi o majoritate mică, bunăoară cea de 50+1, altfel ea este falsă în întregime şi trebuie ignorată!) cred că nici nu prea au băgat de seamă. Lucrurile stăteau altfel în îndepărtatul Ev Mediu. Cultura minimă, înțeleasă în faptul de a ști să scrii și să citești, era un lux pe care și-l permitea cea mai mică minoritate. Astăzi lucrurile stau mult diferit. Legat de numerotarea anilor, nu mă înşel să cred că cea de la Naşterea lui Isus Cristos este cea mai răspândită pe faţa pământului, însă aş greşi dacă aş spune că este singura întrebuinţată. Evreii afirmă că ei au numărul anilor începând cu facerea omului, de la care s-ar împlini 5773 de ani. Alte culturi asiatice ori africane folosesc alte repere sau evenimente de anvergură în numărarea anilor. Însă pentru noi e de importanţă enormă, salfivică, mântuitoare, existenţială şi cu valoare de reper neschimbabil evenimentul Naşterii lui Mesia, a Fiului lui Dumnezeu, acum 2012 ani în urmă. Trecem peste știutele erori cu privire la calcului datei nașterii lui Isus Cristos pentru că mai mult ne încurcăm decât să ne lămurim.  
     Mă gândesc că nu ne-a fost posibil să ne pronunţăm cu privirea la alegerea datei de naştere, să ne alegem ziua, luna, anul! Ziua de naştere este primul lucru cu care, în cazul în care nu ne place, trebuie să ne resemnăm, știind bine că în privința ei chiar nu se poate face nimic. Însă o bună parte din evenimentele vieţii le putem determina temporal. Așa de exemplu, dacă ţii să te căsătoreşti neapărat la vârsta de 25 ori 28 de ani, poţi să aranjezi să aibă loc evenimentul chiar la data dorită. Vrei ca la 40 de ani să te afli în cupola bazilicii Sf. Petru din Roma, iarăşi aranjezi lucrurile şi ești la data respectivă acolo. Ţii neapărat să ieşi la pensie la fix 77 de ani de viaţă și nu la 65, poţi iarăşi să măsluieşti valorile temporale (ce-i drept, nu și invers, să ieși la 44 la pensie!). Sunt și dintre aceia care își fixează conștiincios și data morții, lucru care din perspectivă creștină este blamabil și de neacceptat. Culmea pe care am auzit aici a fost aceea că în Olanda un bătrân a căutat să stabilească cu prietenii şi cunoscuţii lui data propriei înmormântări, convenind telefonic cu aceștia când să fie ziua în care participarea acestora la evenimentul final al vieții lui era garantată și sigură. Încă o culme adăugată celor știute până acum!
       Legat de această dată frumoasă, am citit în ziarul local că la Graz s-au găsit câteva cupluri care au ținut să încheie legământul căsătoriei chiar astăzi, 12.12.2012. O vor păstra în memorie cu ușurință! Nu face căsătoria cât data încheierii ei, în glumă fie spus! Să aibă această dată unică în istoria vieții lor puterea de a cimenta pentru totdeauna unirea dintre parteneri? Numai ei o știu. În cazul în care mariajul nu va funcționa vor avea ca temă importantă gândirea unei date iarăși interesante și memorabile pentru desfacerea ei. Păcat că nu e posibil la data de 13.13.2013.
     Cu stupefacție am auzit la televizor că 1 din 10 locuitori ai acestei țări chiar crede că sfârșitul ar fi peste nu mai mult de 9 zile, taman pe 21 decembrie 2012. Am încărcat astăzi un card pentru a putea fotocopia cu el diverse materiale din bibliotecă, și m-am trezit cu două variante numerice 10 sau 20 de euro. Am optat pentru 20 de euro, ignorând avertismentul făcut într-o notă de glumă de doamna de la ghișeu, că ar fi indicat să consum banii repejor, ca nu cumva să vină sfârșitul lumii peste cardul meu încărcat cu credit. Am salutat-o cu o neglijabilă conștiință de perdant, dorindu-mi în sinea mea să fie cea mai mare pierdere în fața sfârșitului. Să fie numai atâta și tot câștigat mă declar!
   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu